Virtulis iskolnk jelen sszelltsban a motorosok legnagyobb mumust, az elkerlhetetlen esst vesszk el s elemezzk ki alaposan oktatnk, Szab Attila segtsgvel.
Akr tetszik, akr nem, aki ktkerekre pattan, az elbb-utbb elvesztheti azt a knyes egyenslyi helyzet, mikor is van fell s a jrgny alul. Akrhogy szptjk, ezt leginkbb essnek hvjk, esetleg perecnek, buktnak, firknak, zaknak, dobsnak, de a lnyegen egyik sem vltoztat, a vgeredmny rendszerint mind az utas, mind a motor (robog, kerkpr, roller) szmra kros s egszsgtelen.
Szab Attila oktatnk ezttal a motorosokat leginkbb rint kt esstpust rja le, az alacsony oldalon elcsszst s a magas oldalon trtn tesst. Br kiss idegennek hangzik mindkt fogalom, aki rendszeresen nzi a MotoGP-kzvettseket, az bizonyra mr mindkt koreogrfival tallkozott.
Nmileg kisebb kockzattal jr az alacsony oldalon trtn elcsszs, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a dnttt motor (rendszerint els kereke) megcsszik s a gp egyszeren kisiklik allunk. Ebben az esetben - ha megfelel vdfelszerels van rajtunk - nagyot nem esnk, csszunk az aszfalton, m tllsi eslyeinket jelentsen ronthatja, hogy ppen mi kerl az utunkba, ami kzton lehet kuksauttl kezdve a szalagkorltig brmi.
Az esetet utlag ler szemtank szempontjbl nmileg ltvnyosabb dolog egy magas oldalon trtn tess megfigyelse, ugyanis ekkor sz szerint katapultlja vezetjt a motor. Ennek oka leginkbb az, hogy a hts gumi hirtelen elveszti a tapadst a kanyarban, emiatt motor vad farolsba kezd, m a hts gumi (rendszerint a hirtelen gzelvtel miatt) ismt megtapad s megtri a lendletet. A hirtelen bellt motor ekkor megbokrosodott bikaknt veti le a rajta lket, akik sajnos egy ballisztikus plyra llnak be, amelynek vge egy csnya ess s csszs.
Mint lthatjuk, egyik essfajta sem tl szerencss, tessk vigyzni, s beltzni megfelel vdszerelsekbe, mert ezek nlkl semmi esly! |