Már az elején összefoglalnám, hogy mit tudok a terepmotorozás rejtelmeiről: nos körülbelül annyit, mint Szalacsi Sándor a "vasalás témájáról”, azaz jóformán semmit. De! Mivel jómagam nem vagyok otthon ebben a kategóriában, kerestem olyanokat akik, kizárólag ezzel - pontosabban hasonlóval - foglalkoznak. Hogy minél teljesebb képet tudjunk nyújtani a 400 EXC-ről, teszteltem én (laikus elem), és tesztelte egy freestyle csapat (szakértő elem).
Galéria: TesztMotor: KTM 400 EXC
A KTM 400 EXC első ránézésre egy vérbeli enduro. A másodikra is az. A tükröktől eltekintve, nincs rajta egy felesleges alkatrész sem. Sőt! Index sincs ráaggatva. Nem nagyon értem, hogy minek a két visszapillantó. Hogy letörjön? Valószínűleg azért. Terepmotorhoz illően alig van rajta burkolat, de ami van, az igencsak jól mutat. Mindjárt az elején nagyon kellemes benyomást kelt az ötszögletű fejidom. Már csak a rajtszám hiányzik róla. Egyébként az egész motorkerékpár mutatós. Hamisítatlan osztrák enduro!
Az indítás "témája": indítókulcs nincs, ezért egy gombnyomás és már életre is kelt a 400-as, egyhengeres erőforrás. Kellemes hangon duruzsolt, miközben melegedett, én pedig rápattantam és komoly meglepetésben lett részem. Nem ért le a lábam! Ez igen! 925 mm-es ülésmagassággal rendelkezik, amelyhez 380 mm-es hasmagasság társul.
Elindulás után nagyon barátian viselkedett, de mikor megrántottam a szarvát, irgalmatlanul elkezdett húzni. A gép a csuklóm minden rezdülésére reagált. Terepviszonyok között olyan érzésem volt, mintha kettőnk előtt nem létezne akadály. Ez így is történt. Az EXC szinte mindenhol utat talál, mindenen áttör, ami előtte van. Ha nincs járható út, akkor csinál magának. A 21-es első kerék szinte húzza maga után a motor többi részét. A futómű előre gondolkodik, de a nagyszerű úttartásért a váz is felelős. Ezzel a króm-molbidén vázzal a KTM a kategória legkönnyebb vázát tudhatja magáénak. Mellesleg az egész motorkerékpár súlya (menetkész állapotban) nem haladja meg a 114 kg-ot.
Galéria: TesztMotor: KTM 400 EXC
A fékei nemcsak jól néznek ki, de nagyon kielégítően is dolgoznak. Végtelenül jól adagolható Brembo-rendszer segíti a motororzást. Egyhengeres erőforrását a megbízhatóság jellemzi, melyhez egy hat sebességes - pontos és könnyen kapcsolható - váltó jár. Ezt egészíti ki a puha, hidraulikus kuplung, amely tényleg könnyűvé teszi számunkra a váltást, és ennek köszönhetően sosem volt sebesség-kapcsolási problémám.
A 400-as EXC tényleg árkon-bokron átmegy. Nekem nagyszerű élményt nyújtott az a pár nap, amit együtt tölthettem vele.
Más véleménnyel voltak a freestyle team tagjai: egy meglehetősen rövid (de velős!) teszt után elmondták, hogy igazán szélsőséges körülmények között nem állja meg a helyét 400-asunk. Edzőpályájuk bizonyos pontjain elfogyott a KTM ereje. Ugratás (repülés) utáni leérkezésnél nem úgy jött ki a mély talajból, ahogy kellett volna. Sőt! Sokszor ki sem jött. Ezt persze nem hibaként tudhatjuk be, hiszen ez egy enduro. Annak viszont kiváló, bár szerintük akkor is lehetne egy kicsit erősebb.
Technikai infó:
Motor: egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, négyszelepes Lökettérfogat: 398,2 cm3 Keverékképzés: Keihin MX FCR 39 Véghajtás: X-ringes lánc Kuplung: hidraulikus, olajfürdős többtárcsás Váz: króm-molibdén Első futómű: White Power fordított teleszkópvilla, 48 mm-es Hátsó futómű: WP rugóstag Fékek (elöl/hátul): 260 / 220 mm-es tárcsafék Kerekek (elöl/hátul): 1,60 x 21"; 2,15 x 18" Excel felnik Tengelytáv: 1481 mm Hasmagasság: 380 mm Ülésmagasság: 925 mm Üzemanyagtank: 8 liter Menetkész tömeg (üzemanyag nélkül): 113,5 kg |