Galéria: Aprilia Pegaso
Hatékony. Talán ez az a szó, amivel ezt az egyhengerest leginkább jellemezni lehet. Miből tevődik össze ez a fogalom? Három melléknévből: egyszerű, gyors, olcsó. Szedjük szét a hatékonyság összetevőit és nézzük meg, hogyan viszonyul e szavakhoz a 650-es Aprilia Pegaso.
EGYSZERŰ: Napjainkban is modernnek mondható lekerekített vonalai, valamiféle visszafogottságot, szerénységet mutatnak. Mindenképpen egy szép motor benyomását keltette bennem. Nem a legmegkapóbb külsővel rendelkező gép, amit eddig ebben a kategóriában láttam, de ettől függetlenül szép. Talán pont az egyszerűségének köszönheti visszafogott szépségét. Minden ott van rajta, ahol lennie kell. Igazán kézre esnek a kapcsolók és karok. Jól használható masina. A 650-es egyhengeres Rotax blokk megbízhatóan végzi a dolgát, az ötfokozatú váltó probléma nélkül működik közre a gyorsításnál, fékei pedig nagyszerűen segítenek lassulni vagy éppen megállni. Az egész motorkerékpár egyszerű. Egyszerű, de jó. Mint egy megbízható gyári munkás, aki nem akar a legjobb lenni, de a rábízott munkát hiánytalanul elvégzi
Galéria: Aprilia Pegaso
GYORS: Ami jól működik, azt nem kell megbontani. Ezt a gépet 1993-ban létrehozták s mivel feladatát igazán jól teljesítette, ezért csak minimális változtatásokat eszközöltek rajta: az elődjében használt kétszelepes Rotax erőforrás kapott még három szelepet, 1995-ben Brembo tárcsafékre cserélték a régi első féket, 1997-ben a tengelytávot növelték meg másfél centiméterrel, a közelmúltban pedig a karburátort befecskendező váltotta le. Tényleg nem sok változtatás, de nem is volt többre szükség. A túraendúrókkal kapcsolatos elvárások napjainkra megváltoztak: e kategóriát a 100 lóerős, V2-es erőforrással rendelkező szörnyetegek jellemzik, a Pegasót és a hozzá hasonló lovacskákat pedig inkább városi motorozásra használják. Nem véletlen a dolog, ugyanis a 47 lóerős olasz gép fantasztikusan működik a városi forgalomban. Az alacsonyra vett üléspozíció miatt könnyen mozgatható csípőből a kocsisorok között. Nem kell nagy hely neki, hogy megforduljon, ha pedig fordulás után gyorsítani kell, az sem jelent problémát a nyomatékos erőforrásnak. Alumínium ötvözet hídváza és teleszkópjai igen jól együttműködnek a pilótával és rövidtávon megfelelő kényelmet biztosítanak. Tehát gyorsasága, fürgesége leginkább városi körülmények között érződik. Hosszútávú túrára sem rossz, de a komolyabb sebességet (120 km/h) nem nagyon szereti: előbb-utóbb megesik az ember szíve a visító blokkon. A hosszú kilométerek alatt előbb-utóbb igencsak kényelmetlenné tud válni. Szerintem terepen is otthon érzi magát, persze csak bizonyos mértékig. Rövid szakaszokon előjönnek azok a tulajdonságai, amit a városi használatnál említettem.
Galéria: Aprilia Pegaso
OLCSÓ: Az ár igen meghatározó tud lenni egy motorvásárlásnál. Jóformán a második dolog amit egy motor külseje után megnéz az ember. A Pegasóhoz 1,7 millió forintért lehet hozzájutni, ami nem számít rossz árnak. Szintén nem elhanyagolható, hogy az alkatrész-árak sem verik a plafont. Magyarul nem kell rákölteni a gatyánkat ha baj van a masinával.
A hatékonysághoz szükséges összes összetevő megtalálható a Pegasóban, ezért úgy gondolom aki ebben a kategóriában szeretne vitézkedni, annak nem rossz választás a "repülő mítosz”.
Technikai infó:
Motor: Egyhengeres, négyütemű, folyadék hűtéses, DOHC, ötszelepes Lökettérfogat: 652 cm3 Max. teljesítmény: 47 LE 6500 ford/perc Max. nyomaték: 58 Nm 4500 ford/perc Hosszúság: 2214 mm Magasság: 1253 mm Szélesség: 910 mm Ülésmagasság: 815 mm Tengelytáv: 1466 mm Tank: 21 liter
|