A robogók technikailag jócskán a jövőbe mutattak, de mindenen lehet finomítani, mindent meg lehet toldani pár jó ötlettel és megoldással, így a fejlődés megállíthatatlan. Az idők során kialakult néhány robogó műfaj, melyek vonalait a magára valamit is adó gyártók igyekeznek figyelemmel kísérni, és új és újabb dobásokkal szinten tartani a modellpalettájukat.
Manapság divatos műfaj a vaskos, kicsit terepmotort idéző mintázattal ellátott gumikon száguldozó városi robogó, mely nem ijed meg a kisebb kátyúktól. Kis kerékátmérője a terepakadályok leküzdésében ugyan hamar határokat szab az enyhén off road-os kialakítású gépnek, de mindenképp megnyugtató, hogy a felni nem szenved könnyen sérülést.
Ilyen betyáros 50-es a Piaggio Typhoon is. Felépítése masszív és sokat sejtető, bár nem szabad elfelejteni, hogy egy könnyű, 75 kg-os géppel van dolgunk, tehát teljesítőképességének határait nem szabad terepen feszegetni. Hátsó futóműve a hajtásláncot, a féket és a motorblokkot magába foglaló egység szempontjából hagyományos, robogókra jellemző kialakítású, de a hangsúly az első futóművön van.
A felfordított, hidraulikus csillapítású első villa és az egydugattyús, úszónyerges, egytárcsás első fék egyre inkább elterjedt megoldás a robogók között is. Ennek köszönhető a nagyobb stabilitás kanyarodáskor és egyenetlen útfelületen. A határozott, bár nehezen adagolható tárcsafék bőven elegendő a biztonságos megálláshoz, de a hátsó dobfék is harapós, viszont könnyen blokkol, ha nem vigyázunk vele.
A dagi gumik ellenére is könnyen lehet manőverezni szűk kanyarokban, fordulókban, de nagyobb sebességnél is biztonságosan stabil. Végsebessége a gyakorlatban 60-65 km/h körüli, ami városi közlekedéshez bőven elegendő. Persze csak az első pár méteren fickós, de egy gyári 50-estől sokat nem szabad várni. A tuning cégek kínálatában található kiegészítők segítségével könnyedén morcossá lehet varázsolni. Más áttétel, kuplung, kipufogórendszer, henger és dugattyú. Ezek a mágia eszközei.
Aki viszont a dolgos hétköznapokban akarja használni, annak nincs szüksége módosításokra se kívül, se belül. Technikailag egyszerű, megbízható konstrukció. Tükrei jól használhatók, ülése kényelmes, és a kiegészítő lábtartók segítségével az utas szállítása sem akadály, bár ezt a közlekedési szabályok hazánkban nem engedik.
Az ülés alatt található csomagtartóban egy zárt sisak és még egyéb apróság is kényelmesen elfér, és ha ez sem lenne elegendő, akkor a kihajtható, rugós szatyortartó segítségével a lábunk között további csomagok helyezhetők el anélkül, hogy egy váratlan pillanatban elhagynánk. Praktikus a baloldalon található szem, melybe láncot fűzve kiköthetjük kedvencünket egy lámpaoszlophoz vagy kerítéshez, és nem kell a keréken átfűzve küzdeni ehhez a mutatványhoz.
A berúgókar jól jöhet, ha az akkumulátor elgyengülne. Néhány gyári kiegészítőt is vásárolhatunk hozzá, melyek a kényelmet és a használhatóságot erősítik. Így oldaltámasz és csomagtartó is felszerelhető, melyek mindenképp hasznosak, például ha a robogótulajdonos hátsó dobozt szeretne felszerelni maga mögé.
Nem árt, ha a Typhoon tulajdonosának hosszú lábai vannak, mivel viszonylag magas építésű és ülése is széles, így magasabbnak tűnik érzésre, mint amekkora valójában. A dizájn fiatalos, sportos és letisztult. Egyszerű színek és minták jellemzik. A kormányon található idomba szerelt, fehérburás irányjelzők mintha egy kedves űrlény bután a semmibe bámuló szemei lennének, olyan ártatlanul meredeznek előre.
Műszerezettsége bőséges, bár a napi számláló lemaradt, de ez talán nem annyira nagy hátrány egy robogónál. Van viszont mutatós üzemanyagszint jelző, ami mindenképp erény. *jra és újra megemlítem, ha ilyet látok, mert annyira érthetetlen, hogy saját motoromon - Honda Varadero - és sok más, drága nagymotoron miért csak egy kis lámpát sikerült odabiggyeszteni a műszerfalra. Itt van egy kis robogó, és ezen a téren gazdagabb kialakítású, mint a nagyok.*gy néz ki, ez már mindig bosszantani fog.
A visszajelző lámpák mellett egy egyszerű kis digitális órát is találunk a műszerfalon, így nem kell elengednünk a kormányt, ha a pontos időre vagyunk kíváncsiak. Nem is nagyon lehetne, mivel a kis kerekek a nagyon extrém - manapság már alapállapotúnak számító -, kátyús utakon nem mindig tudnak zökkenőmentesen átjutni, és az egyenesben tartáshoz mindkét kezünkre szükségünk van. A műszerfal színvilága nem túl eltalált, nem illeszkedik a képbe. Talán a kék-fekete összeállítású modell esetében csinosabbnak hat.
Motor: léghűtés, kétütemű, egyhengeres Lökettérfogat: 49,4 cm3 Teljesítmény: 5,3 LE Első fék: 190 mm-es tárcsa, egydugattyús féknyereggel Hátsó fék: 110 mm-es dobfék Méretek (H x Sz): 1800 x 700 mm Ülésmagasság: 810 mm Önsúly: 75 kg Tank: 5,5 liter Max. sebesség: Az érvényben lévő jogszabály szerint 45 km/h Felszereltség: óra/naptár, sisaktartó az ülés alatt, táskatartó Ár: 339 900 Ft (2005-ös modell), 399 900 Ft (2006-os modell)
|